Vill du bli beta-testare?

Nu har jag blivit beta-testare!

Tack vare (eller på grund av) Tommys blogg så blev jag väldigt nyfiken på den nya versionen av Firefox, som är mycket snabbare eftersom den använder javaScript-motorn TraceMonkey.

Är det inte komplicerat?

Nej, inte om man använder den portabla versionen av Firefox från portableApps. Detta är en version som inte installeras på vanligt sätt. Den gör inga inställningar på datorn (registerändringar) och skapar inga genvägar i startmenyn. Firefox startas istället med hjälp av en så kallad Launcher.  Sedan installerar man beta-versionen rakt över den den portabla versionen av Firefox.

Så här gjorde jag.

Först laddade jag ner filen  Firefox_Portable_3.0.4_en-us.paf.exe från portableApps. Sedan laddade jag ner filen  firefox-3.1b2pre.en-US.win32.installer.exe från Mozilla.  Därefter stängde jag ner alla program (man kan inte ha igång Firefox) så att dom inte skulle störa min installation. Jag installerade Portable:
C:\Program\FirefoxPortable\
fastän detta program är gjort för att installeras på ett USB-minne, så går det lika bra att köra det från hårddisken. Man kan dra-ut FirefoxPortable.exe med höger musknapp på skrivbordet, och skapa en genväg. FirefoxPortable.exe är inte Firefox, utan är den så kallade Launchern (bra att veta när vi ska dra-över med beta-versionen).  Sedan körde jag över beta-versionen direkt, eftersom jag ville ha en så ren Firefox som möjligt. Det är viktigt att välja rätt katalog (mapp,folder?):
C:\Program\FirefoxPortable\App\Firefox\
Beta-versionen är inte gjord som en portabel aplikation, så det är viktigt att avmarkera alla kryss-rutor under installationen. Sedan är det bara att köra igång Firefox med hjälp av Launchern.

Har du problem att följa denna guiden
så får du gärna lämna en kommentar.
Jag hittade detta tillvägagångssättet
asian_angel’s blogg (Rätt ska vara Rätt)

Man kan också tillägga att det går lika bra att installera standardversionen av Firefox rakt över den portabla från portableApps!

*

Etiketter: ,

Kommentera

